«Ε, μα ήντα μπου μου λαλείς τωρά με το Μέγαρο και τους Μπολιτισμούς; Ενά πηγαίνουσιν οι Κυπραίοι να ακούνε σερενάτες με το βιολούιν; Εν πελλάρες ούλα τούτα»
Η παραπάνω σκηνή είναι αληθέστατη.
Το ποιος είναι ο πρωταγωνιστής της, δεν έχει καμία ιδιαίτερη σημασία.
Γνωστός μου, εξαιρετικά μετρημένος άνθρωπος υπήρξε αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυρας και μου τη μετέφερε λέγοντας: «κοίτα να δεις από τι ζώα εξαρτιόμαστε συχνά»
(πάλι τα ζώα μας φταίνε!)
Σε προηγούμενα άρθρα μου, είχα κάνει λεπτομερέστατη ανάλυση με πλήθος αριθμητικών στοιχείων και είχα πιστεύω αποδείξει πως πρόκειται για μία επένδυση όχι απλά συμφέρουσα οικονομικά αλλά και με μεγάλη δυνατότητα διείσδυσης στην Κυπριακή κοινωνία με στόχο την πολιτιστική και εκπαιδευτική της αναβάθμιση.
Για τα πεταμένα 30.000.000 που δόθηκαν εν μία νυκτί για να σωθεί η από τότε νεκρή Eurocypria όμως δεν έχουνε πρόβλημα αυτοί που τα δώσανε.
Το…βιολούιν τους αυτοί!
Αλλά, ας έρθουμε τώρα στην ουσία των πραγμάτων.
Το «αστρονομικό» ποσό των 4,5 εκατομμυρίων το χρόνο αντιπροσωπεύει το 25 με 30% του συνόλου των εξόδων του Μεγάρου.
Σε όλη την Ευρώπη, τα αντίστοιχα Ιδρύματα επιδοτούνται με ανάλογα ή και με μεγαλύτερα ποσοστά επί του συνόλου των εξόδων τους.
Ας δούμε κάποια απτά παραδείγματα:
- Το Palace of Arts στη Βουδαπέστη, επιδοτείται από το κράτος κατά 65% παρακαλώ.
- Το περίφημο Barbican στο Λονδίνο με 55%.
- Ξανά στη Βρετανία, στο Newcastle, μία πόλη 270.000 κατοίκων o ανάλογος Πολιτιστικός χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει Συμφωνική Μουσική, Όπερα, Χορό και πολλά άλλα, το «The Sage» λαμβάνει από τον κρατικό κορβανά ετησίως το 30% των εξόδων του.
- Αλλά και εδώ, στην Κύπρο, ο ΘΟΚ καλύπτεται ετησίως από το δημόσιο χρήμα στο 70% παρακαλώ των εξόδων του και, άριστα κάνει βεβαίως.
Είμαστε οι έσχατοι σε ολόκληρη την Ευρώπη, πίσω και από τη Μάλτα, σε ανάλογες επενδύσεις στον Πολιτισμό.
Επειδή, οι Κύπριοι δεν συγκινούνται υποτίθεται από την κλασική μουσική, το μπαλέτο, την όπερα.
Άποψή μου είναι και μάλιστα δογματική, πως οι Κύπριοι και όλοι οι άνθρωποι, συγκινούνται ή δεν συγκινούνται από κάτι, ανάλογα με τον τρόπο που θα τους το προσφέρεις.
Και αυτό αφορά ξεκάθαρα την επικοινωνιακή στρατηγική που χαράζει ο κάθε φορέας.
Αναφέρθηκαν ακόμα ως επιχείρημα, τα ψιχία που λαμβάνει η Κινηματογραφία για να αναπτυχθεί. Σωστό μεν, άσχετο δε γιατί δεν πρόκειται για ανταγωνιστικά πεδία.
Ο αδηφάγος Δημόσιος Τομέας με τα προκλητικά του προνόμια έχει πολλά περιθώρια κλαδέματος για να αιμοδοτηθεί ο Κινηματογράφος
Έτσι και αλλιώς, το Μέγαρο Πολιτισμού θα «σηκώσει» όλους τους τομείς του Πολιτισμού όπως έγινε με όλους τους ανάλογους Φορείς στην Ευρώπη.
Είναι η Μήτρα που μπορεί να ζεστάνει και να εκκολάψει συνολικά τον Πολιτισμικό ορίζοντα που οφείλουμε στα παιδιά μας αλλά και στους εαυτούς μας.
Και δεν αφορά τη Λευκωσία, αλλά και την συμπρωτεύουσα Λεμεσό της οποίας η ήδη σημαντική πολιτιστική προσφορά θα αναδειχθεί ακόμα περισσότερο, αφορά την Πάφο με την Οπερετική της παράδοση, αγγίζει ζωογόνα όλη την Κύπρο.
Ή είναι, ή δεν είναι καθόλου.
Το ποσό των 4,5 εκατομμυρίων, στα 7 δισεκατομμύρια του ετήσιου προϋπολογισμού της Κύπρου, είναι το απόλυτο τίποτα, ήτοι το ανατριχιαστικό 0,643%...
Ας αφήσουν λοιπόν το…βιολούιν κατά μέρους λοιπόν κάποιοι, γιατί ακούγονται απίστευτα φάλτσοι.
ΥΓ: Το έργο στην κορυφή του άρθρου, είναι του Ruslan Kadiev ενός νέου Ρώσου ψηφιακού καλλιτέχνη του οποίου η δουλειά παρουσιάζει -κατά τη γνώμη μου-εξαιρετικό ενδιαφέρον. Μπορείτε να δείτε περισσότερα έργα του αν κάνετε "κλικ" πιο πάνω, στο όνομα του.
10 σχόλια:
Γιάσου Γιώργο. Μαζί σου.
Βρίσκω πιο εμετικην την φρασεολογίαν του πολίτη (αλήθκεια ποιος κούελλος οικονομολογίσκος έγραψεν τζιείνον το άρθρον περί "υψηλής κουλτούρας" που την συμπεριφοράν του ουισκά βόρτου στον οποίον αναφέρεσαι.
Proheira jai en na epanertw:
Grafeis Giwrgo:
Έτσι και αλλιώς, το Μέγαρο Πολιτισμού θα «σηκώσει» όλους τους τομείς του Πολιτισμού όπως έγινε με όλους τους ανάλογους Φορείς στην Ευρώπη.
...
Είναι η Μήτρα που μπορεί να ζεστάνει και να εκκολάψει συνολικά τον Πολιτισμικό ορίζοντα που οφείλουμε στα παιδιά μας αλλά και στους εαυτούς μας.
Pou tou eides touton to prama?! Aise pouen eimai jai siouros gia poious analogoius evrwpaikous foreis -milas alla pou to eides touto? Pws toi esymperanes toulahiston? Eides esy etsi vision and mision statement tou Idrymatos Politismou (to ktirio pou mono tou to megaro en en tipote hwris to idryma jai tous athrwpous)? Eides kallitehniko programma? Eides na anaptysei sheseis mesa jai exw? Egw eida mono kati gia 'showcasing' - oute gia eswterikes paragwges, oute gia 'mitres' oute gia prosfora tehnogwsias, oute gia eisodimatiki politiki [to barbican to 2008-9 efkale £4.4dis, enterprise services jai commercial activity jai £9.3dis pou arts activities, synolo to 44% tou synolikou tou proypologismou* ] - tipote. Apla kouventes daneikes pou arhitektonika presentation gia tin dimokratikotita tou ktiriou [wtf?] Oxa ta ypoloipa lefta en na ertoun pou daneia jai 'horigies'.
To theman en en ta lefta - sioura en gelio epiheirima ta 4.5ek EURO to hrono - alla otan ta lefta apla petasountes gia na plerwnete o Kikis [pale] jai na valei ton empisto tou General Manager [ti en touto pale?] tote eshei provlima. Provlima stelehwsis, provlima stratigikis, provlima dioikisis, provlima politikis jai ara jai provlima me to giati na tous plerwnw. Alla dystihws touti en i politistiki politiki tis Kypriakis demokratis - i epivravefsi, jai malista epivravefsi tis apotyhias (Thelete na poume gia tin Manifesta 6?Thelete? Gia to oti o THOC en eshei kallitehniko diefthinti? Gia to oti i Kratiki pinakothiki stelhwnete pou 3 ypallilous - oi 2 en secretary tis allis i opia kammia shesi den eshei me to ti mpainei mesa- jai 20 katous? Gia to oti i Pafos anoixe jai jeini polyhwro politismou gia na stegasei grafeia?) To 'complacency' inta pou to laloun sta ellinika? Metafrazete? En ixerw.
http://www.barbican.org.uk/media/upload/about%20barbican/0Barbican_Annual_Review_2008_09.pdf
ΗΝΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕΝ ες τα βλαμμενα αχρειαστα μεγαρα κομμουνισμου στην κυπρο?ο κοσμος πεινα τζε εσεις χελετε μου βιολια τζε λαουτα.
Διάβασα αυτή τη συζήτηση και απλα θέλω να μεταφέρω τη γνώμη μου. Σπουδάζω στην Αγγλία σχετικά με τη Μουσειολογία (Museum and Gallery Studies). Τα όσα μαθαίνω εδώ απλά μου υπενθυμίζουν συνεχώς πόσο πίσω είμαστε σε σχέση με τον Πολιτισμό μας συγκριτικά με άλλες χώρες.
Είμαστε μια χώρα με τόση ιστορία πίσω μας και δεν ξέρουμε να οργανώσουμε τα Μουσεία μας και να παρουσιάσουμε την ιστορία μας... Είναι πραγματικά λυπηρό, ειδικά αφού θέλουμε να αποκαλούμαστε και μια χώρα που προσελκύει τουρισμό για τον πολιτισμό μας! Οι τουρίστες έρχονται στην Κύπρο για να λιαστούν στη θάλασσα, όχι για να παν στο Αρχαιολογικό ή στο Κούρειο!! Τα έχουμε, αλλα ΔΕΝ τα προσέχουμε!! Εδώ ο Πολιστισμός είναι ολόκληρος ακαδημαϊκός και εργασιακός κλάδος, με πολλές εξειδικευμένες θέσεις. Εμείς έχουμε την εντύπωση ότι σε ένα Μουσείο χρειάζονται ένας να κόβει εισιτήρια και άτε κανένας φρουρός...!Υπάρχουν 1000 πράγματα που μπορούν να συμβαίνουν καθημερινά σε τέτοιους χώρους με σωστή οργάνωση. Αλλά πείτε μου, ποιος πάει τωρά στο Μουσείο ή στην Πινακοθήκη... Ε, αφού είναι για τους τουρίστες και για να παν εκδρομή οι μαθητές μας πριν να παν να παίξουν στις Φοινικούδες. Επιτρέπεται να μην έχουν καν δική τους ιστοσελίδα αυτοί οι χώροι; Το Υπουργείο Παιδείας και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ δεν έχει ένα σύνδεσμο στην ιστοσελίδα του που να λεεί "Πολιτιστικές Υπηρεσίες"! Επιτέλους αποφάσισαν να δημιουργήσουν υφυπουργείο Πολιστισμού! Ας είναι...'Οσον αφορά στην Κρατική Πινακοθήκη, πηγαίνοντας πρόσφατα, απλά θέλω να πω ότι συμφωνώ με τα πιο πάνω που έγραψε ο Δημήτρης. Είναι κρίμα γιατί είναι ένα πραγματικά ένα υπέροχο κτίριο και τα έργα που περιέχει είναι πολύ αντιπροσωπευτικά για την κουλτούρα μας.
Και για να μην τα βλέπουμε όλα μαύρα, εξαίρεση από άποψη πρόνοιας αποτελούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας και ίσως καλλιεργήσουν στους μαθητές μας μια άλλη εκτίμηση και κατανόηση του Πολιτισμού.
Η ουσία είναι ότι ένα Μέγαρο Πολιτισμού καλό θα μας κάνει. Δε μας σώζει, αλλά ας ελπίσουμε ότι θα ανοίξουν τα μυαλά μας σιγά-σιγά και θα αρχίσουμε σαν λαός να ενδιαφερόμαστε για τον Πολιτισμό μας και να επενδύουμε σε αυτόν...
Δεν έχω να προσθέσω ή αφαιρέσω τίποτε απ’ όσα γράφετε! Και μάλλον λίγα γράφετε…
Δράττομαι της ευκαιρίας να σας ‘παρακινήσω’ να ψάξετε και το ιδιαίτερο θέμα της μουσικής ΩΔΕΙΑΚΗΣ εκπαίδευσης στην Κύπρο και τους λόγους που δεν υπάρχει ένα κρατικό πλαίσιο λειτουργίας τους· εκεί κι αν παίζει ο καθένας το... φκιολίν του.
Καλή βδομάδα να έχετε
Ευχαριστώ Aceras, πραγματικά βαρέθηκα να γράφω για αυτή την υπόθεση και επιπλέον μένω εμβρόντητος με την στείρα εμμονή κάποιων-που σημειωτέον θα έχουν όφελος από τον Φορέα, αν θελήσουν να σηκώσουν λίγο τον πήχη.
Δημήτρη, ο κάθε ένας δικαιούται να έχει τις επιφυλάξεις του.
Τα συμπεράσματά μου τα βγάζω από τις επανειλημμένες κουβέντες που έχω κάνει με τα στελέχη του Ιδρύματος.
Και λάβε υπόψη σου -αν θέλεις και αν σου λέει κάτι αυτό- πως τους ανθρώπους αυτούς τους γνώρισα όταν πήγα στον χώρο όχι ως αρθρογράφος, αλλά ως πολίτης απλός για να πάρω πληροφορίες από το ειδικό γραφείο πληροφοριών που έχει στηθεί εκεί και στο οποίο μπορεί να πάει ο κάθε ένας. Πήγα, βρήκα τον ευγενέστατο υπάλληλο, ο οποίος είχε την καλοσύνη να μου δείξει όλο το ιστορικό της υπόθεσης, τα σχέδια, τους διαγωνισμούς κλπ. Επειδή με ενδιέφερε το ζήτημα ιδιαίτερα, ο άνθρωπος το κατάλαβε, το διαισθάνθηκε και μου πρότεινε -αν ήθελα- να συναντήσω τον διευθυντή του Οργανισμού, αν ήταν εκείνη την ώρα εκεί, να μου πει ακόμα περισσότερα. Του είπα ευχαρίστως, έτυχε να είναι μέσα (ο κος Τάσος Αγγελής-που μέχρι τότε δεν είχα ιδέα για την ύπαρξή του) και βρέθηκα να πίνω μαζί του έναν καφέ και να ακούω έναν άνθρωπο παθιασμένο με το αντικείμενο (πολιτισμός) και να μου ξεδιπλώνει τα όνειρά του για το πόσο μεγάλο ρόλο μπορεί να παίξει το Ίδρυμα συνολικά στην Κυπριακή κοινωνία.
Η συζήτηση μαζί του με βοήθησε να γράψω στις 10 Μαΐου του 2008 το πρώτο άρθρο για το θέμα το οποίο μπορείς να βρεις εδώ: http://politispittas.blogspot.com/2008/05/blog-post_10.html
Sot
Ένα μέγαρο δεν μας σώζει. Ούτε δύο, ούτε δέκα.
Ένα μέγαρο είναι απλά ντουβάρια.
Αν κάτι με έχει πείσει για αυτή την ιστορία είναι αφενός το Όραμα που υπάρχει για αυτό από όσους έχουν την ευθύνη του και, το σχέδιο που ήδη υπάρχει για την συνεχή του λειτουργική συνεργασία με τα Σχολεία της χώρας.
JamanFou...λίγα γράφω το ξέρω. Είναι το τρίτο ή τέταρτο άρθρο που κάνω για το ζήτημα και πραγματικά ελπίζω να μη χρειασθεί να επιστρέψω.
Το θέμα της Ωδειακής Παιδείας που θίγετε και η απουσία πλαισίου, είναι σοβαρότατα ζητήματα τα οποία δεν γνωρίζω καθόλου επαρκώς. Θα ήθελα, αν έχετε χρόνο να μου γράψετε κάποια πράγματα στο e mail και επίσης επειδή έχω φίλους μουσικούς της Ορχήστρας μας που ανάμεσα στα άλλα διδάσκουν θα το ψάξω.
Περαν απο αλλα πιθανα οφελη, θα φερει εσοδα αυτο το μεγαρο Πολιτισμου; Θα ισοζυγιστουν τα εξοδα του με εσοδα;
Γιατι εμενα το 0.643% δεν μου φαινεται μικρος αριθμος και φυσικα διαφωνουσα και με τα λεφτα που πετχαθηκαν στην Γιουροσιπρια και ημουν υπερ μεγαλυτερων μειωσεων εξοδων στο δημοσιο. Γενικοτερα το κρατος μας πρεπει να φερει τα μιλια του και να προσεξει ολες τις δαπανες του.
Γενικοτερα συμφωνω με αυτα που λετε για περισσοτερες πρωτοβουλιες στα θεματα πολιτισμου. Η οικονομικη πλευρα του θεματος απο την αλλη ειναι σημαντικη και σιγουρα δεν θελω να δω ατομα να βολευτουν απο αυτη την κατασταση. (αυτο δεν σημαινει πως δεν θελω ατομα να ωφεληθουν με το να βρουν δουλεια, ελπιζω να μην παρεξηγηθει το τι θελω να πω με το βολευτουν) Χωρις διαφθορα, απο την αλλη, οι επενδυσεις μας (γιατι τα λεφτα του κρατους ειναι και δικα μας λεφτα) θα εχουν θετικα οφελη. Αλλα δυσκολευομαι να εμπιστευθω το κρατος μας η τους οποιους εμπλεκομενους. Να πιστεψω πως αυτη η επενδυση θα γινει χωρις την γνωστη μας διαφθορα. Πως το εργο θα το εκμεταλευτουμε στο μεγιστο.
Η θεση μου ειναι πως ακουγεται καλη ιδεα, αλλα δεν μπορω να μην βλεπω το θεμα χωρις παρα πολλες επιφυλαξεις.
Δημοσίευση σχολίου