Στήλη Άλατος

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Καλώς Ήρθατε στη Στήλη Άλατος. Η Στήλη, δημοσιεύεται κάθε Σάββατο, ταυτόχρονα στην Κυπριακή εφημερίδα Πολίτης και στο ελληνικό portal TVXS. Κάποιες φορές, αν το επιβάλλει η επικαιρότητα γράφω και ανεβάζω κείμενα μόνο για διαδικτυακή χρήση. Κάτω από τα άρθρα, όπως σε όλα τα ιστολόγια, υπάρχει χώρος για σχολιασμό. Moderation, δεν κάνω. Για αυτόν τον λόγο όμως είμαι αυστηρός σε σχόλια επιθετικά που δεν σέβονται την οποιαδήποτε Άλλη άποψη ή είναι επιθετικά κατά κοινωνικών και φυλετικών ομάδων. Ύβρεις και προσωπικές επιθέσεις διαγράφονται χωρίς συζήτηση.

Συντονιστείτε τώρα στους 107, 6

Κινούμενη Άμμος. Κάθε Σάββατο 6-8 μ.μ στον 107,6 ή στο : www.1076.eu Στο shoutbox, το συζητάμε ζωντανά! Από τον Bach στον Dylan και από τον Beethoven στους Beatles και τους Felice Brothers,όλα είναι Μουσική 107.6 ΓΙΑ ΑΚΡΟΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2009

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ-Διαρκές Συνέδριο

Εδώ, στους συνδέσμους που είναι στο τέλος του κειμένου, όλο το πρόγραμμα θέσεων του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ για το Διαρκές Συνέδριο.

Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ κατά τη γνώμη μου, είναι ο μοναδικός χώρος που (ακόμα) παράγει Πολιτική Σκέψη στην Ελλάδα προσπαθώντας με αγωνία να ισορροπήσει ανάμεσα στις κλασικές αξίες της Αριστεράς έτσι όπως αυτές πήγασαν από τα Θεωρητικά κείμενα και τις δράσεις του 19ου και του 20ου αιώνα και, στις ανάγκες που προβάλλουν στον 21ο αιώνα στο νέο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον.


Παράλληλα, ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ είναι ένας χώρος που συχνά «βάλλεται» από τα ΜΜΕ με πλάγιους τρόπους, κυρίως με στρέβλωση των θέσεών του μέσα από ελλειμματικές παρουσιάσεις, κομμένες και ραμμένες με τρόπους που στοχεύουν στον αποπροσανατολισμό.


Ταυτόχρονα, ο ίδιος ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ κάποιες φορές στην προσπάθειά του να γίνει αντιληπτός ή και να κερδίσει επικοινωνιακά για να περάσει τα μηνύματά του, εκπίπτει ενίοτε σε περιττούς λαϊκισμούς και ευκολίες. Δυστυχώς.


Ωστόσο, οι θέσεις του, έτσι όπως καταγράφονται στο προγραμματικό αναλυτικό κείμενο, απέχουν έτη φωτός τόσο από τις γενικολογίες και τα ευχολόγια των άλλων πολιτικών δυνάμεων (των κομμάτων «εξουσίας») όσο και από θέσεις που παραμένουν τραγικά αγκυλωμένες στο παρελθόν σαν μην έχει αλλάξει τίποτα στον κόσμο τα τελευταία 30 χρόνια.


Τα κείμενα του Προγράμματος σε pdf :




Το πρόγραμμα απευθείας στην οθόνη σας:




To site Συνασπισμού:






Ανοιχτή συζήτηση εδώ:



Αλλά ασφαλώς και εδώ, στη Στήλη Άλατος.
Το ραδιόφωνο του ΣΥΝ "στο κόκκινο"
http://www.left.gr/radio.php



16 σχόλια:

ColourfulMind είπε...

Συμφωνώ ότι ο ΣΥΝ είναι το πιο δημιουργικό και δυναμικό στοιχείο του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα. Είναι ο μόνος πολιτικός χώρος που έχει ακόμα επαφή με την κοινωνία. Είναι γι αυτό το λόγο που βρέθηκε σε κάποια στιγμή στο 18%-20%.

Δυστυχώς εκείνη τη συγκυρία δεν κατάφεραν να την μετατρέψουν σε δυναμική, γιατί κατά την προσωπική μου άποψη ήταν ανέτοιμοι για να διαχειριστούν τις ευθύνες που τους φόρτωσε η κοινωνία.

Η κοινωνία αναζητούσε στον ΣΥΝ ένα κόμμα που θα έφερνε την αλλαγή προς ένα νέο πνεύμα επικοινωνίας πολιτικής και κοινωνίας και την απαλλαγή από τους πολιτικούς δεινόσαυρους ταυτόχρονα.

Είχαν τα υλικά και μάλιστα η δυανδρία Τσίπρα - Αλαβάνου πρόσφερε τον ενθουσιασμό και το δυναμισμό του νέου αλλά και τη συνέπεια του παλιού και θα μπορούσε να λειτουργήσει έξοχα αν δεν παρασύρονταν σε μονοπάτια αλαζονείας.

Θεώρησαν ξαφνικά ότι ο λαός τους έστρωνε κόκκινα χαλιά προς το Μαξίμου κι αποξένωσαν τμήμα που πρόσβλεπε σ' αυτούς την δύναμη που θα "έλεγχε" το πολιτικό σύστημα και θα το έγερνε προς τις ευαισθησίες της αριστεράς.

Εδωσαν το δικαίωμα στο ΠΑΣΟΚ να επανέλθει ως η κύρια επιλογή για νέα (;;;;) σελίδα στην πολιτική της χώρας γιατί την ώρα που ο λαός τους έδινε -έστω δημοσκοπικά- έγκριση να παρουσιάσουν πολιτική, αυτοί δεν απάντησαν πειστικά.

Ο Ελληνας ψηφοφόρος, ο κουρασμένος, ο προδωμένος και βολεμένος ήθελε ν' ακούσει συγκεκριμένες προτάσεις, τολμηρές αλλά και υλοποιήσιμες για μια σειρά από προβλήματα.

Ένα μόνο παράδειγμα θα δώσω για να μην μακρηγορώ. Το άσυλο στα πανεπιστήμια είναι ένα θέμα ταμπού, ειδικότερα για την αριστερά. Ωστόσο όσοι πέρασαν από Ελληνικό πανεπιστήμιο γνωρίζουν ότι οι καταλήψεις και οι βανδαλισμοί δεν λειτουργούν υπέρ των πανεπιστημίων και των περιουσιών τους, ειδικά όταν για να μπει έστω και μια καρέκλα ή ένα τραπέζι στο κάθε πανεπιστήμιο χρειάζεται ολόκληρη γραφειοκρατία.

Αν ο ΣΥΝ σ' αυτό το αυτονόητο θέμα, επέλεγε μια τολμηρή θέση, με συγκεκριμένη πρόταση θα έπειθε ευκολότερα ότι αυτό που τον ενδιαφέρει δεν ειναι ο λαϊκισμός αλλά η ουσία και θα αναδυόταν ως το πιο σοβαρό και τολμηρό κόμμα.

Μακάρι να έχω λάθος, αλλά περίμενα πολύ περισσότερα από τον ΣΥΝ. Ήθελα πολύ περισσότερα γιατί δεν υπήρχαν άλλες επιλογές.

Αν σήμερα γίνονταν εκλογές στην Ελλάδα κι είχα δικαίωμα ψήφου θα επέλεγα Οικολόγους Πράσινους(αν και με επιφυλάξεις για τις σχέσεις του κόμματος με τον Αλαφούζο του ΣΚΑΙ/ Καθημερινής), με την ελπίδα να φέρουν ένα νέο πνεύμα μεταυλιστικών αξιών και μια πολιτική του μέτρου στην πολιτική σκηνή της χώρας (Παρακαλώ να μην γίνει κανένας συσχετισμός για τους Οικολόγους σε Ελλάδα και Κύπρο. Είναι εκτός πραγματικότητας σε βαθμό προσβολής των Ελλαδιτων Πρασινων).

Ελπίζω να μην κούρασα. Εις το επανιδείν.

minoas είπε...

Και ανίοτε καίει και την Αθήνα, σε αγαστή συνεργασία με τον αναρχικούς... Γι' αυτό και η φοβερή βουτιά στις δημοσκοπήσεις: 10%! Τώρα παίζει περίπου στο 7-7,5%, από 18-19% που ήταν!

Και έπεται και άλλη βουτιά! Τα ποσοστά τους στα πλούσια βόρεια προάστια; Γύρω στο 13-14%! Όπως και στο Κολωνάκι! Στις αγροτικές και ημιαστικές περιοχές; 1-1,5%! Κόμμα υποκρισίας και εθνομηδενισμού λοιπόν ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ.

Δεν παράγουν πολιτική σκέψη στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μολότοφ! Κόμμα έκνομο, που έπαιξε ένα πολύ βρώμικο και αντεθνικό παιχνίδι τον περασμένο Δεκέμβριο, που δεν του βγήκε. Στοίχισε όμως τη δουλειά τους, σε 3000 ανθρώπους.

Βεβήλωσαν την Ακρόπολη, ενώ συναίνεσαν σιωπηλά στη βεβήλωση εκκλησιών και συνεχίζουν το καταστροφικό τους έργο στα πανεπιστήμια, υποβαθμίζοντας τις υποδομές και μπλοκάροντας με τη βία την εύρυθμη λειτουργία τους.

Στελέχη του ΣΥΝ έσπευσαν να υπερασπίσουν στα δικαστήρια, ως νομικοί, τους τρομοκράτες της 17Ν. Εύγε! Για να μην αναφερθούμε στις απόψεις τους στο θέμα των Σκοπίων. Εκεί, μιλάμε για μάυρο χάλι.

Κατά τα άλλα, "πρόοδος".

Ανώνυμος είπε...

Σαν κομμα ο Συνασπισμος διαθετει σοβαρα στελεχη οπως ο Νικος Κωνσταντοπουλος και ο Φωτης Κουβελης,ανθρωποι οι οποιοι εδωσαν μαχες για τη Δημοκρατια και διακρινονται για το μετρο και την ηθικη τους.

Αλλο ομως ο παλιος Συνασπισμος που αγωνιστηκε για την καθαρση το '89 και εδωσε μαχες κατα της διαπλοκης τη δεκαετια του '90,και αλλο ο σημερινος ΣΥΡΙΖΑ.

Ο παλιος Συνασπισμος προ Αλαβανου σου εφερνε στο μυαλο την εικονα ανθρωπων πολιτισμενων,μορφωμενων,προοδευτικων,
ψαγμενων..
Ο σημερινος ΣΥΡΙΖΑ σου φερνει αμεσως αρωμα καμμενου και ασπρομαυρη εικονα Εξαρχειων με κουκουλοφορους ναρκομανεις να πετανε μολοτωφ.

Τα αρνητικα στοιχεια του τωρινου Συνασπισμου ειναι τα εξης:

1)Ο Τσιπρας,ως ενας trendy νεος πολιτικος με τζελ στα μαλλια και αγραβατωτος,ειναι ενα καθαρο προιον πολιτικου lifestyle,αηδιαστικα προωθημενου απο τα ΜΜΕ της διαπλοκης στα οποια οφειλεται το μεγαλο ποσοστο του ΣΥΡΙΖΑ στις περσινες δημοσκοπησεις.Αν ειχε συμβει σε αλλες παραταξεις αυτο το φαινομενο,θα το χλευαζατε.(φανταστειτε πχ την Αντζελα Γκερεκου αρχηγο του ΠΑΣΟΚ,ή τον Αρη Σπηλιωτοπουλο αρχηγο της ΝΔ,ή τον Αποστολο Γκλετσο γγ του ΚΚΕ).





2)Υπαρχει παντελης καλυψη του ΣΥΡΙΖΑ προς τους κουκουλοφορους.
Ειτε "δεν ειναι μωρε αυτα τα παιδια το προβλημα της Ελλαδας",ειτε στελεχη του ΣΥΡΙΖΑ καταθετουν στα δικαστηρια ως μαρτυρες υπερασπισης των κουκουλοφορων,και στηριζουν αυτους που κανουν απεργιες πεινας.
Και βεβαια να μην ξεχναμε τον γιο πρωτοκλασατου στελεχους του ΣΥΡΙΖΑ που συνεληφθη για ενοπλη ληστεια τραπεζας,ενω "ολως τυχαιως" ενα χρονο πριν το περιστατικο ειχε προσαχθει για ταραχες στη διαρκεια πανεκπαιδευτικου συλαλλητηριου για το αρθρο 16.
Επισης να μην ξεχναμε οτι η νεολαια του ΣΥΡΙΖΑ εχει στα favorite links του επισημου site της την ιστοσελιδα του indymedia.
Ιδου:
http://www.neolaiasyn.gr/link.php
Θυμιαζω οτι το Indymedia ειναι το site των αναρχικων και των ανθρωπων που,οχι απλως στηριζουν πραξεις βιας και καινε σημαιες και βιβλια,αλλά και τα πραγματοποιουν ολα αυτα(αλλιως δεν εξηγουνται τα attachments με φωτο απο τα επεισοδια και τις ταραχες).






3)Ο ραδιοφωνικος σταθμος του κομματος "Στο Κοκκινο" ειναι παρανομος,ενω ο προεδρος του Συνασπισμου Α.Τσιπρας υπηρετησε τη θητεια του στο πολεμικο ναυτικο με παρανομη μεταταξη και χρησιμοποιωντας βυσμα και κανοντας λιγοτερους μηνες,οπως δηλωσε ο ιδιος.Ολα αυτα την ωρα που ο Τσιπρας δηλωνει οτι κανει παρεα με χασικληδες,ο γιος του Βουτση ειναι αναρχικος ληστης και η κορη του Δραγασακη εθισμενη στην κοκαινη.ΜΠΟΧΑ-ΜΠΟΧΑ-ΜΠΟΧΑ!





4)Τελος ειναι γνωστο οτι συνιστωσα του ΣΥΡΙΖΑ αναγνωριζει τα Σκοπια ως "δημοκρατια της Μακεδονιας":
http://macedonia-greece.blogspot.com/2008/04/blog-post_01.html

Ολα αυτα νομιζω οτι αρκουν...


ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΑΝΩΝΥΜΙΑΔΗΣ

Ανώνυμος είπε...

κ Πίττα

καλά κάνεις και διαφημίζεις το οποιοδήποτε κόμμα προτιμάς

αλλά μετά από χρόνια παρακολούθησεις τον θέσεων και απόψεων σου, φυσικά και δεν μου έκανε εντύπωση η ανοιχτή δήλωση της πολιτικής σου ταυτότητας,αλλά μου δημιουργήθηκε μια ειλικρινής απορεία

θεωρείς ότι στην κύπρο η λύση είναι 2 κράτη, 2 έθνη;

είχα την αίσθηση έως τώρα, πως είσαι υπέρμαχος της επανένωσης της νήσου και κυρίως πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί μονάχα μέσα από ριζικές αλλαγές τόσο στην κοινωνία, την οικονομία και εν τέλει του ίδιου του πολιτικού συστήματος

ευχαριστώ, και συγγνώμη εαν η παρεμβάση μου είναι προσωπικά στοχευμένη

Μαριζέτα

Unknown είπε...

Έχω διαβάσει φίλοι τα σχόλια σας, δεν έχω βρει χρόνο να απαντήσω όπως πρέπει, με προσοχή και σοβαρότητα.

Άλλωστε, θα σας παρακαλέσω-εφ όσον το θέλετε- να τα μεταφέρετε στο αυριανό άρθρο που θα είναι αφιερωμένο και πιο αναλυτικό βέβαια στο Συνέδριο του Συνασπισμού.

@Μαριζέτα, Καλημέρα

1ον , δεν "διαφημίζω". Η διαφήμιση είναι πληρωμένη ενέργεια.

2ον, δεν ξέρω αν πρόκειται περί ταυτότητας, δεν είμαι "μέλος" κανενός. Έχω τις απόψεις μου για τον Συνασπισμό και θα τις καταθέσω πιο αναλυτικά αύριο και από κει και πέρα δεν θεωρώ τον συγκεκριμένο πολιτικό χώρο ούτε "ιδανικό" ούτε 100% αντιπροσωπευτικό. Σε αρκετά σημεία θεωρώ πως "λαϊκίζει" για να είναι αρεστός και αυτό με ενοχλεί ιδιαίτερα. Ωστόσο, η άποψη μου, είναι χονδρικά αυτή που κατέγραψα, πως είναι δηλαδή ο μοναδικός πολιτικός φορέας που παράγει πολιτική σκέψη στην Ελλάδα και, κυρίως που προσπαθεί αγωνιωδώς να αντιληφθεί τι σημαίνει 21ος αιώνας και να ξεπεράσει τα σύνδρομα του 19ου αιώνα.

Για την Κύπρο ασφαλώς και θα ήθελα να δω μια Κύπρο επανενωμένη. Αυτό δεν την καθιστά όμως ένα έθνος. Η Κύπρος, έχει δύο κεντρικές κοινότητες που έχουν ιστορικά πια ξεκαθαρισμένη και διαφορετική Εθνική Ταυτότητα. "Κυπριακό Έθνος" δεν υπάρχει, υπάρχει Κυπριακό Κράτος, Κυπριακή Δημοκρατία. Αλλά "Κυπριακή Εθνική Ταυτότητα" ούτε υπήρξε ποτέ ούτε μπορεί να υπάρξει στο ορατό τουλάχιστον μέλλον.

Οι Ελληνοκύπριοι έχουν μία σαφέστατη Ελληνική Εθνική ταυτότητα που περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν μία ταυτότητα και, από την άλλη πλευρά, με έναυσμα την απαρχή του Κεμαλισμού αλλά κυρίως μετά τη δεκαετία του 50 με την Τουρκική πολιτική από τη μία και τις ενδοκοινοτικές συγκρούσεις από την άλλη με αποκορύφωμα την εισβολή και την κατοχή και οι Τουρκοκύπριοι έχουν μία σαφέστατη εθνική πυξίδα κυρίως όπως την προσδιόρισε ο ιδρυτής της σύγχρονης Τουρκίας ο Κεμάλ Ατατούρκ.

Γιατί με ρωτάς;

Επανένωση, θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρξει στη βάση εκείνη που θα εξασφαλίζει εύρυθμη λειτουργία του συστήματος λήψης αποφάσεων, ώστε να αποκλειστεί όσο γίνεται πιο απόλυτα η πιθανότητα απόσχισης του ενός συνιστώντος κρατιδίου και η ανακήρυξη του ως ανεξάρτητου κράτους. Κάτι, για το οποίο η Άγκυρα δουλεύει συστηματικά. Θα ήθελα όσο τίποτα άλλο, να δω μία σύγχρονη ομοσπονδία όπου οι δύο κοινότητες θα συνεργάζονται και θα προκόβουν. Δεν θα ήθελα με τίποτα όμως να δω την δικαίωση της εισβολής και της κατοχής κάτω από οποιονδήποτε μανδύα. Και θεωρώ πως ο σημερινός Πρόεδρος δουλεύει προσεκτικά και συστηματικά ώστε η οποιαδήποτε κατάληξη των διαπραγματεύσεων να μην ζημιώσει τη θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ανώνυμος είπε...

αγαπητέ κ. Πίττα

η λέξη διαφημίζω, ήταν το λιγότερο άστοχη εκ μέρους μου

προβάλλω θα ήταν σίγουρα το πιο ορθο

δεν ρωτώ, για κανέναν άλλο λόγο, πέραν από την καλύτερη κατανόηση της θέσης σου. μιας και πιστεύω ότι είσαι υπέρμαχος όχι μόνο της δημοκρατίας αλλά κυρίως της ελευθερίας και ένα από τα λίγα- όπως εγώ το είδα από κοντά- ενωτικά μυαλά στην κύπρο

δεν ξέρω αν μπορώ να μπω έστω και σε μια συζήτηση περί έθνους, μιας και ο ίδιος ο όρος με βρίσκει αντιθετη, ιδιαίτερα μετά την γαλλίκη επανάσταση...

αδυνατό να συλλάβω τι σημαίνει ας πούμε ελληνικό έθνος. πέραν της κοινής χρήσης της γλώσσας δεν βλέπω κάτι άλλο που μπορεί να συγκροτήσει μια κοινή, ομογενή και μαζί πορεύομενη στο μέλλον γκρούπα ανθρώπων

ιδιαίτερα στην σημερινή εποχή, όπου η μετανάστευση αλλά και η πολυπολιτισμικότητα, κάνει πλείστους να επανεξετάζουν την ίδια την μέχρι πρότεινως κοινή ιστορία, κοινά ήθη και έθιμα.
άλλωστε και ο μουσουλμάνος αφγανός πρόσφυγας ο οποίος κατοικεί στην ελλάδα, μια χαρά γιορτάζει το πάσχα μαζί με τους Άλλους

ίσως να είμαι πολυ επηρεασμένη και από τον Άντερσον, μα το έθνος παραμένει μια φαντασιακή εκλπήρωση του φροιδικών αναγκών μας

έτσι λοιπόν, πιστεύω πως οι ε/κ - τ/κ έχουν πολύ πιο πολλούς συνεκτικούς δεσμούς μετάξυ τους, παρά με της μητέρες πατρίδες τους...οι οποίες άλλωστε από μόνες τους σαν έκφραση, δείχνουν την απόσταση των πολιτισμικών και άλλων ενωτικών στοιχείων που τους δένουν με τα ..παιδάκια τους.

θεωρώ επίσης, πως είναι άλλο πράγμα η εθνική πυξίδα-στόχος, όπως η εκάστοτε επικρατούσα ελίτ θέλει να υποτάξει τους καταπιεσμένους/υπηκόους της και άλλο η ταυτότητα που συγκροτείται από τα κοινά βιώματα

μια σύντομη βόλτα στην κύπρο, με έκανε να δω μια ξεκάθαρα, πόσο μακριά είναι η νήσος από την ελλάδα

σε κάθε επαφή με κύπριους, είτε από εδώ είτε από εκεί, έβλεπες τα ίδια ανεστραμμένα είδωλα και τελικά μια πολύ πιο κοινή ταύτοτητα μεταξύ τους

πολλές ήταν οι φορές που παρομοιώσεις, αστεία, απλά καθημερινά γεγονότα ακατανόητα ή ξένα για μένα βρέθηκαν να είναι κοινά και να ενώνουν τις δυο κοινότητες

γρήγορα και σκόρπια τα όσα γράφω, κυρίως για να μην θεωρηθεί επιθετική η προηγούμενη παρέμβαση μου

θεωρώ δε πως ο σύριζα και ο συνασπισμός δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα ρεφορμιστικό ευρωκομμουνιστικό κόμμα, το οποίο δεν μπορεί να εμπνεύσει πλεόν. κυρίως γιατί δεν ζητά τίποτα παραπάνω από μια λύση από τα παλιά, ξεχνώντας την χρεοκοπία του καπιταλισμού και τον εκφυλισμό της κρίσης του

ευχαριστώ για τον χώρο

Μαριζέτα

Unknown είπε...

@Μαριζέτα, ανοίγεις ωραία αλλά μεγάλη συζήτηση και αυτή τη στιγμή είμαι υπό πίεση λόγω δουλειάς...Όμως θα επανέλθω γιατί μου αρέσουν οι παράμετροι που βάζεις, βοηθούν στο "ξεκαθάρισμα" των εννοιών νομίζω.

(γιώργο με λένε, εκτός αν πρέπει να αρχίσω να σας λέω Κυρία Μαριζέτα)

Unknown είπε...

Πάρα πολύ βιαστικά -γιατί με...τρώει...! :-)

Μαριζέτα, έφυγα από έναν τόπο και ένα περιβάλλον πριν από 6 χρόνια, στον οποίο είχα ένα Α' πολιτισμικό περιβάλλον.

Το πολιτισμικό περιβάλλον που παράγει ένας τόπος δεν είναι ποτέ άμοιρο και άσχετο από το ίδιο το φυσικό΄περιβάλλον αλλά και την ιστορία που έχει μέχρι τώρα συμβεί σε αυτόν τον χώρο.

Αν ο Σεφέρης είχε γεννηθεί στη Σουηδία θα είχε γράψει αλλιώς.

Αν ο Μότσαρτ είχε γεννηθεί στη Βραζιλία θα είχε συνθέσει αλλιώς.

Αν ο Μαγκριτ είχε γεννηθεί στην Καλιφόρνια θα είχε διαμορφώσει αλλιώς τις εικαστικές του παραστάσεις.

Η εθνική ταυτότητα είναι θαρρώ μια σειρά από ταυτολογικά στοιχεία που συνδέουν μικρές οι μεγάλες ανθρώπων που επί χρόνια δρουν, ζουν, αναπνέουν, κάνουν παιδιά, κλπ κλπ στον ίδιο περίπου γεωγραφικό χώρο και συνδέονται με τη γλώσσα τους και κάποια ακόμα στοιχεία όπως η θρησκεία (ανεξάρτητα από πως αυτή διαμορφώνεται στο χρόνο). Έχουν δηλαδή, Κοινό Τόπο έκφρασης των χαρών, της λύπης, των αγωνιών, των ονείρων, των απογοητεύσεων, της ήττας ή του θριάμβου και πάει λέγοντας.

Όλα αυτά, παράγουν ένα Σώμα, ένα corpus ταυτότητας που το λέμε Εθνική Συνείδηση- στοιχεία συννεκτικότητας κλπ.

Από τον Έβρο βέβαια ως την Κρήτη και από την Κέρκυρα ως την Κάρπαθο θα βρει κανείς τοπικές διαφορές που όμως είναι όλες "παραλλαγές στο ίδιο κεντρικό θέμα", έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί στους αιώνες από τις διάφορες αλληλεπιδράσεις.

Ακριβώς αυτό ένιωσα και νιώθω όταν κατέφτασα στην Κύπρο πριν από 6 χρόνια. Και εδώ οι φίλοι μου Κύπριοι έχουν τον Σεφέρη στη βιβλοθήκη τους (με άλλον τρόπο και σχέση από οτι θα τον είχε ο βρετανός φίλος της ποίησης) και εδώ οι φίλοι μου γλεντάνε με τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, τα Διάφανα Κρίνα τον Σαββόπουλο κλπ κλπ και, παράλληλα, παράγουν το δικό τους έργο και προσθέτουν το δικό τους λιθαράκι σε ένα όμως συγκεκριμένο επικοδόμημα που τυγχάνει Ελληνικό. Μα το ίδιο ακριβώς με τις ίδιες αναλογίες κάνουν οι Τουρκοκύπριοι.

Θέλεις να σου πω τι πιστεύω;

Όλα αυτά σε 100 ή 200 χρόνια μπορεί να είναι ξεπερασμένα.

Δεν πιστεύω ούτε στα σύνορα ούθτε στις "εθνικές κυριαρχίες". Κάποτε, ελπίζω θα είναι όλα αυτά μνήμες εποχών βαρβαρικών μιαςπου αποτελούν και κεντρικές αιτίες πολέμων.

Όμως, όμως, όμως, κάτι τέτοιο ανήκει αποκλειστικά στη σφαίρα της αβίαστης εξέλιξης της ανθρώπινης ιστορίας και της ανθρώπινης παγκόσμιας ωρίμανσης. Δεν μπορεί να γίνει με βεβιασμένους τεχνητούς όρους.

Αν στην Κύπρο επιτευχθεί μία Λύση διζωνικής δικοινοτιτκής ομοσπονδίας, για να πετύχει θα πρέπει να είναι ψυχρή και τετράγωνη, στηριγμένη σε όρους λογιστικούς και εταιρικούς. Με την έννοια πως θα οφελεί εξ ίσου όλες τις πλευρές Οικονομικά ώστε να υπάρξει ευημερία για να μην βρουν πάτημα οι εθνικισμοί και οι συγκρούσεις-κάτι τέτοιο θα ήταν τραγωδία- και, παράλληλα να υπάρχει ο μηχανισμός στη λήψη αποφάσεων που δεν θα επιτρέπει την όποια απόσχιση.

Αν γίνει κάτι τέτοιο, ναι, πιστεύω πως σε μερικές δεκαετίες, οι δύο κοινότητες θα "διαχυθούν" η μία μέσα στην άλλη και θα δημιουργήσουν στην εξέλιξη, τον "αυτόνομο Κύπριο". Που θα φέρει ζωηρά τα χαρακτηριστικά της ιστορίας και του πολιτισμού και των δύο πλευρών και θα έχουν πλέον αβίαστα δημιουργήσει ένα "χαρμάνι". Κάτι που πιστεύω πως θα γίνει συν τω χρόνω σε όλη την ανθρωπότητα.

Μπορεί, πράγματι, το "έθνος" να αποτελεί μια φαντασιακή πραγματικότητα όπως υποστηρίζει Άντερσον. (δεν τον γνωρίζω)

Κάλλιστα τείνω να συμφωνήσω στο ότι μπορείς, αν θέλεις, να δημιουργήσεις σε μία ομάδα ανθρώπων "εθνική συνείδηση" μέσα σε τριάντα χρόνια όπως λέει κατηγορηματικά ο Έριχ Χομπσμπάουμ.

Στην πρώτη περίπτωση αλλά και στη δεύτερη, έχω να πω πως για το "ξεπέρασμα" είτε της μίας είτε της άλλης εκδοχής, οι διαδικασίες πρέπει να είναι "φυσικές" και όχι βεβιασμένες, γιατί αλλιώς, παραμονεύει-ξανά- το αίμα. Αρκετά με δαύτο Μαριζέτα.

Θέλω να δω μία Κύπρο ομόσπονδη, θέλω να δω μία Κύπρο που και οι δύο κεντρικές κοινότητες καλλιεργούν την επι μέρους Παιδεία τους και δεν "καπελώνει" η μία την άλλη-γιατί τότε έχουμε πολιτιστικό επεκτατισμό και από κει και πέρα είναι ο χρόνος που θα δείξει το δρόμο.

Unknown είπε...

και μια προσθήκη δυσάρεστη αλλά αναγκαία:

ανεξάρτητα από τις σχέσεις των Τ/Κ με τους Ε/Κ κλπ, ανεξάρτητα από όλα, υπάρχει μία τεράστια διαφορά.

Η Τουρκία, δεν έχει διόλου εγκαταλείψει -ως κατεστημένο- το όραμά της για πλήρη έλεγχο ολόκληρου του νησιού. Και όπως ξέρει ο οποιοσδήποτε έχει μελετήσει έστω και ελάχιστη ιστορία, η Τουρκική παράδοση είναι πως ποτέ δεν εγκαταλείπουν τους στόχους τους ανεξάρτητα από το ποιος κυβερνά. Δυστυχώς.

Αυτό, πρέπει να είναι καθοριστικό για το τι λέμε.

Ανώνυμος είπε...

αγαπητέ γίωργο

καταιγιστικός, όπως πάντα...

διαφωνώ με μια σειρά ζητημάτων όπως τα βάζεις, εαν και μπορώ να πως πως ξεκινάμε από την ίδια βάση

η λέξη έθνος και εθνική κοινότητα, με βρίσκει αντίθετη ακριβώς επειδή μπορεί να την δημιουργήσει η οποιοσδήποτε ελιτ, εαν αυτό της χρησιμεύει την εκάστοτε στιγμή. λαμπρό παράδειγμα το ιράκ, η παλαιστίνη, το ισραήλ
αλλά σε ένα μέρος και η ελλάδα...
αν δει κανείς πως διαμορφώθηκε η ελληνική ταυτότητα, από το 1204 μέχρι το 1821 και έπειτα από τις αρχες του 20ου με τον παπαρηγόπουλο κτλ.

έτσι λοιπόν η παράμετρος που βάζεις, δλδ με τον φυσικό χώρο

είναι κάτι που με έχει απασχολήσει εδώ και χρόνια, εαν και γενικά στην βιβλιογραφία δεν απαντάται κάποιο σύγγραμα που να βοηθά στην παρακάτω μελέτη

θα συμφωνήσω όμως χοντρικά σε όσα λες

από εκεί και πέρα όμως ας δούμε λίγο, οτι γεωγραφικά η ελλάδα επί παραδείγματι δεν έχει σε καμία περίπτωση την ομοιγένεια που παρουσιάζει η κεντρική ευρώπη ή η ανατολική ευρώπη

άλλο τοπίο στην ήπειρο, άλλο στα νησιά, άλλο στην στερεά και άλλο στην μακεδονία

αν μιλήσουμε για τόπο κοινό, θα πρέπει να αναλογίστουμε ότι στην θεσσαλονίκη η πολυπολιτισμικότητα της πριν τον Β ΠΠ ήταν τόση που οι έλληνες, μιλώντες την καθαρή ελληνική γλώσσα ήταν σαφέστατα λιγότεροι

έτσι λοιπόν, το επιχείρημα του τόπου, ενώ θεωρώ πως στέκει
όσο αφόρα τον τρόπο έκφρασης της χαράς, της λύπης, της τέχνης του ζην
νομίζω ότι στερείται επιχειρημάτων όταν φτάνει στα βαλκάνια και τον τρόπο δημιουργίας των εκεί κρατών

η γλώσσα τώρα, που είναι και το κύριο επιχείρημα του έθνους

ελληνικά μιλάν και στην αμερική, ελληνικά μιλας και στο αφγανιστάν, ελληνικά μιλάν και στην Πόλη, δεν νομίζω όμως ότι έχουμε τα ίδια σύμβολα εαν θες έκφρασης

δεν ξέρω καν αν στην ίδια την επικράτεια που ονομάζεται ελλάδα, είναι ίδιος ο κεντρικό κορμός
και εαν υποθέσουμε πως είναι, τότε πότε αυτός δημιουργήθηκε ως τέτοιος;

θαρρώ πως είναι τα τελεύταια 60 χρόνια και όχι πολύ παραπάνω, και εαν δεις από την άλλη την τομή του εμφυλίου και πως αυτός επηρέασε πολιτισμικά, είναι ξεκάθαρο
πως τα κοινά στοιχεία περιορίζονται

κάπως κοινή αντίληψη έχουν και οι ευρωλάγνοι-ή όπως θες πές τους- που θέλουν ντε κ καλά να μας πείσουν, ότι εμείς οι ηθικοί και δημοκράτες έχουμε κοινό πολιτισμικό παρελθόν σε αντίθεση με τους μουσουλμάνους, επί παραδείγματι

ταξιδεύοντας από την γερμανία έως την μέση ανατολή, ένιωσα πολύ πιο οικεία μέσα στα προσφυγικά της ιορδανίας παρά στις καταλήψεις των αριστερών υβριδίων της γερμανίας

τι θέλω να πω;
πως η πολιτισμική ταυτότητα του καθενός μας εξαρτάται και από την ταξική καταγωγή του και από την εν γένη θέση αυτού στην σφαίρα εκμετάλλευσης

η γλώσσα είναι κάτι που ενώνει, ο γεωγραφικός χαρακτήρας επίσης, αλλά πόση συγγένεια πολιτισμική έχω ας πούμε εγώ, χρόνια κομμουνίστρια με έναν άλλον έλληνα, που θεωρεί πολιτισμό του το τσάμικο με αρχιχορεύτη τον παπαδόπουλο;

πόση συγγένεια έχω με τον κύπριο ή με τον κρητικό, που θεωρεί ιστορία του το αίμα των μουσουλμάνων και πορεία προς το μέλλον την σφαγή ή έστω την υποδούλωση των τούρκων;

πόση συγγένεια πολιτισμική έχω με εκείνον που βλέπει στην αγία σοφιά το παρελθόν που του στερήσαν και το μέλλον που θα κατακτήσει ενώ εγώ βλέπω την κοινή κληρονομιά της βυζαντινής αυτοκρατορίας, όπως και την οθωμανική κληρονομιά της χώρας ...μου, στα γιάννενα;

τι κοινή πολιτισμική ταυτότητα μπορώ να έχω με τον κάθε πραίτωρα;

κοινή πατρίδα μας, ο πόνος κάθε καταπιεσμένου, έλεγε ένας σύντροφος

πες με κολλημένη άλλα έτσι νίωθω

λές για μαι δίκαιη λύση

μα όσο δίκαιη και να είναι,όσο ο ένας θα θεωρεί τον άλλον, ως Αλλον, τότε κανένα δυτικό-καπιταλιστικό σύστημα, δεν μπορεί να αποτρέψει τον διχασμό και το αιματοκύλισμα..

θεωρώ, πως το κυπριακό πολύ περισσότερο από το παλαιστινιακό, είναι ο καθρέφτης αυτού του συστήματος και η λύση επίσης

για μένα η μόνη πραγματική λύση μπορέι να δοθεί μέσα από κοινό αγώνα των δυο κοινοτήτων, που ουσιαστικά είναι πολύ πιο ίδιες από ότι θέλουν κάποιοι άλλοι να του μάθουν να πιστεύουν ότι είναι
για ένα κράτος σοσιαλιστικό, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο,
εκεί που ο πραγματικός πολιτισμός
ο ανθρώπινος πολιτισμός θα πραγματώνει αυτό ακριβώς που ανέφερες αρχικά

την τέχνη του ζην σε έναν κοινό γεωγραφικό τόπο

δεν πιστεύω πως με κάνενα σχέδιο ανάν, ή χριστόφια ή όπως και να λέγεται, θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε δυο αλληλοσυμπληρούμενες κοινότητες
και αυτό φαίνεται κύρίως στα βαλκάνια, κυρίως στις σχέσεις ελλάδας-βουλγαρίας-ρουμανίας
χώρες μέλη της εε και 2 πλεον, που όμως το μακεδονικό, η εκπόρνευση και η εκμεταλλεύση του αδύνατου από τον δυνατό δεν έχει εκλήψει

όσο θα υπάρχει ξένος ή ντόπιος, αλλά ας μην το παρατραβήξω, στρατός στην Κύπρο, καμία αλληλοτροφοδότηση δεν μπορεί να γίνει
πάντα το θύμα-θύτης, θα παίζει
γιατί έτσι μεγάλωσαν όλοι οι κύπριοι

διαφωνώ και σε αυτό που λες για την τουρκία, ως προς τον συσχετισμό των δυο που κάνεις

θεωρώ, από όσα γνωρίζει-άρα μπορεί να είμαι εντελώς άτοπη- πως η κύπρος μπήκε στα σχέδια της τουρκίας πολύ αργά και πολύ βίαια απ έξω,άρα δεν είναι κεμαλική παράδοση

ευχαριστώ, για τον χώρο και τον χρόνο

ελπίζω να μην έβαλα πάρα πολλά

Μαριζέτα

Vikar είπε...

Γιώργο

Είδα την παρέμβασή σου στο διάλογο του ΣΥΝ για θέματα παιδείας και τρόμαξα.

"ΣταλινοΕΙΔΕΣ"???? το ΑΚΕΛ?

To KKE έχει ίδιους στόχους με την ΔΕΞΙΑ (αν και για άλλους λόγους) στην παιδεία???

Anef_Oriwn είπε...

Όντως πολύ ενδιαφέροντα τα όσα καταθέτει με λόγο που σε συνεπαίρνει (αλλά και σε προβληματίζει) η άρτι αφιχθείσα συν-σχολιογράφος κυρία Μαριζέτα (καταρρίπτοντας παράλληλα και το μύθο της περιβόητης “ξύλινης” γλώσσας από πλευράς των κομμουνιστών). Μου τράβηξαν ιδιαίτερα την προσοχή οι προβληματισμοί της για τα γνωρίσματα του έθνους, τη πολιτισμική αλλά και την “εθνική” ταυτότητα, τους συνεκτικούς δεσμούς μεταξύ ελληνοκύπριων και τουρκοκυπρίων (που παλιά αναδεικνύονταν μέσα από τις κοινές κοινωνικές δραστηριότητες αλλά και στα γλωσσικά χαρακτηριστικά των διαλέκτων των δύο κοινοτήτων – δεν έχω χρόνο τώρα να αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα) αλλά και η πολύ σημαντική (και αιρετική αλλά και ρεαλιστική) τοποθέτηση της ότι “…μια σύντομη βόλτα στην κύπρο, με έκανε να δω μια ξεκάθαρα, πόσο μακριά είναι η νήσος από την ελλάδα …”!

Ακόμα να συμπληρώσω ότι η θέση της πως “… η πολιτισμική ταυτότητα του καθενός μας εξαρτάται και από την ταξική καταγωγή του και από την εν γένη θέση αυτού στην σφαίρα εκμετάλλευσης …”, ανατρέπει τα ιδεολογήματα για εθνικές συνειδήσεις και ότι ο άνθρωπος λειτουργεί κυρίως με βάση την κοινωνική του συνείδηση. Φυσικά τούτο αναιρείται (ίσως άθελα της) από την τοποθέτηση της ή μάλλον το δι-ερώτημα της “… πόση συγγένεια έχω με τον κύπριο ή με τον κρητικό, που θεωρεί ιστορία του το αίμα των μουσουλμάνων και πορεία προς το μέλλον την σφαγή ή έστω την υποδούλωση των τούρκων…”, καθώς δεν είναι όλοι οι κύπριοι και οι κρητικοί που σκέφτονται έτσι!

Ίσως τα πούμε λεπτομερώς κάποια άλλη στιγμή.

(Για τον ΣΥΡΙΖΑ και τα παρελκόμενα επιφυλάσσομαι με την νέα ανάρτηση).

Anef_Oriwn
Παρασκευή 13/2/2009 – 6:45 μ.μ.

Ανώνυμος είπε...

αγαπητέ ανευ

δεν νομίζω πως αυτο-αναιρούμε, μιας και ανέφερα με τον ένα ή με τον συγκεκριμένο κύπριο ή κρητικό ή λάκωνα ή ότι θες εσύ

φυσικά και δεν είναι όλοι οι ίδιοι-ευτυχώς, θα είχαμε δυστυχήσει από πολλές απόψεις οι αιρετικοί και οι λοιποί συγγενείς, χρόνια τώρα!

επίσης, πιστεύω πως ο άνθρωπος έχει επίκτητη την εθνική συνείδηση,
σαν τρόπο της καθεστυκίας ελίτ των χρόνων της εκάστοτε αστικής επανάστασης να βρούν συνεκτικούς δεσμούς και κυρίως να δημιουργήσουν εκείνο που δεν θα μπορούσε να χαλάσει τα εμπορικά και βιομηχανικά τους συμφέροντα.(ωχ ξύλινη γλώσσα...)

είναι αληθινά ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς την γέννηση της εθνικής συνείδησης στην παλαιστίνη
ή την ίδια την εθνική συνείδηση και το ιστορικό παρελθόν ως εμπειρία στην ελλάδα

θεωρώ όμως πως έστω και επίκτητη σαφώς και επηρεάζει,
αλλά η ταξική θέση του καθενός αλλά και η θέση της ίδιας της χώρας μέσα στο εκμεταλλέυτικό σύστημα, έχει όχι αποκλίνουσα αλλά κυρίαρχη σημασία

αυτά, στα γρήγορα

ΥΓ ευχαριστώ για τα κολακευτικά σχόλια

Μαριζέτα

minoas είπε...

Νόμιζα πως η κουβέντα θα περιστρεφόταν γύρω από τον ΣΥΝ και όχι σε θεωρητικολογίες περί εθνικής ταυτότητας.

Έχω και εγώ λοιπόν απορίες: που δούλεψε ο Τσίπρας και που κόλλησε ένσημα; Πως γίνεται ο Αλαβάνος να είναι ο πιο εύπορος πολιτικός στην ελληνική Βουλή; Πως γίνεται όποιος μιλά κατά του ΣΥΡΙΖΑ να γίνεται στόχος τρομοκρατικών επιθέσεων; Γιατί το περιοδικό της νεολαίας του ΣΥΝ το λένε ΕΝΕΔΡΑ; Ήταν ο παππούς του Αλαβάνου να ήταν Πρόεδρος της Βουλής επί Βενιζέλου; Είχε πατέρα βουλευτή της Ένωσης Κέντρου; Άλλο ένα πολιτικό τζάκι λοιπόν! Και μάλιστα, το πλέον υποκριτικό, καθώς κόπτεται για δικαιώματα. Το δικό μας δικαίωμα να απαλλαγούμε από όλους αυτούς που προτρέπουν τη νεολαία σε βιαιότητες, στο όνομα μιας δήθεν επανάστασης, ποιος το υπολογίζει;

thouthou είπε...

Γιώργη, ξέρεις ότι δεν μπορώ εδώ να μπω σε κουβέντα περί έθνους, η οποία είναι "ακαδημαϊκή" και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτά που πολύ ωραία παρέθεσες για την ζώσα κοινωνική πορεία. Άλλη φορά.
Εκεί που ήθελα να εστιάσω, είναι στα περί "του ΣΥΡΙΖΑ ως μόνου χώρου παραγωγής πολιτικής σκέψης".
Θα διαφωνήσω, για απλούς λόγους. Η αριστερά έχει σπάσει. Στο ΚΚΕ, που έχει μείνει στα ιστορικοθεωρητικά της αριστεράς, και τον ΣΥΡΙΖΑ, που έχει μείνει διαχειριστής της μετεξέλιξης της αριστερότητας. Δηλαδή, η τομή δεν είναι κάθετη, είναι οριζόντια. Το δέντρο έχει κοπεί στις ρίζες, και στον κορμό.
Έτσι, ο ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας μόνο ιστορικοσυναισθηματική επαφή με τις ρίζες του, έχει γίνει έρμαιο συνιστωσών, ΜΚΟ, "εκσυγχρονιστικότητας" κλπ... Η αριστερότητα (ως φιλοσοφία, γιατί ως πολιτική μπορώ να την δεχτώ μόνο ως εφαρμογή της φιλοσοφίας) δεν μπορεί να λειτουργεί με "αναφορές δεδομενων". Αριστερά που δεν έχει ζώσα διαλεκτική με τις φιλοσοφικές ρίζες της, την θεωρώ σάπια, άρα καρκίνωμα που τρέφεται από το πολιτικοκοινωνικό σήμερα.... Έτσι, ενώ το ΚΚΕ ως ρίζα κρύβεται ακόμα να λύσει την ενδογενή σύγκρουση διεθνισμού-εθνικού ταξισμού, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει παραδοθεί σε ανιστόρητα τσιτάτα, αφιλοσόφητες ευκολίες, αντεθνικές υπερκοινωνικολογίες....
Εκτός αν μπορείς να μου εξηγήσεις το στρίμωγμα Λαφαζάνη-Γλέζου με τα αφιλοσόφητα παράλογα των συνιστωσών, πέρα από την επίκληση μιας "εκσυγχρονιστικής", άριζης, απελέκητης και θολής αριστερότητας...
Όσο ο ΣΥΡΙΖΑ δεν βουτάει στα δύσκολα νερά της ριζοποίησης, της φιλοσοφικής απόδειξης, τότε θα συνεχίσει να είναι τα όχημα κάθε λογής συγχρόνων ιδεολογημάτων, όχημα βαρβαροποίησης και πολιτικής-ορθοποίησης.....

mpempis είπε...

minoa!!!
les kai akouo i diavazo tis theseis tou koumparou mou o opoios einai fanatikos opados tou karatzaferi kai tou pleyri!!!!sigharitiria gi ayto pame mprosta tosa hronia!!!!